|
|
|
|
|
Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest
|
Wherever You Are
|
reż. Krzysztof Zanussi
/
Polska, RFN 1988
/
104’
|
napisy: polskie i angielskie
|
|
|
|
retrospektywa: Krzysztof Zanussi
Barwy ochronne,
Bilans kwartalny,
Cement i słowa,
Constans,
Cwał,
Dach,
Dama z łasiczką,
Diabeł kulawy,
Długa rozmowa z ptakiem,
Dotknięcie ręki,
Drogi wśród nocy,
Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest,
Góry o zmierzchu,
Hipoteza,
Holden,
Iluminacja,
Imperatyw,
Kontrakt,
Łapać złodzieja,
Morderstwo w Catamount,
Niedostępna,
Niepokój,
Paradygmat,
Parasol przy pogodzie,
Persona non grata,
Rewizyta,
Rok spokojnego słońca,
Rola,
Rozmowy istotne – Krzysztof Zanussi,
Samolot z Budapesztu,
Serce na dłoni,
Sinobrody,
Spirala,
Stan posiadania,
Struktura kryształu,
Studenci,
Śmierć prowincjała,
Tramwaj do nieba,
Twarzą w twarz,
Ułan i dziewczyna,
Wygasłe czasy,
Za ścianą,
Zaliczenie,
Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową,
Życie rodzinne,
Damski interes,
Urok wszeteczny
Indeks cyklu
|
Obsada
Julian Sands, Renee Soutendijk, Maciej Robakiewicz, Tadeusz Bradecki, Joachim Krol, Maja Komorowska, Andrzej Łapicki, Aleksander Bardini
Opis filmu
Fabuła została zainspirowana zdarzeniem, o jakim reżyser usłyszał w szpitalu w Tworkach od jego dyrektora, doktora Kaczanowskiego, przy okazji realizacji Iluminacji. Akcja rozgrywa się w Polsce, w przededniu II wojny światowej. Bohaterami są obcokrajowcy, Nina i jej mąż, Julian, honorowy konsul Urugwaju i zarządca kilku fabryk, odwiedzający majątek polskiej arystokracji. Opowiadając historię Niny marzącej o świętości i cierpiącej na chorobę psychiczną, Zanussi podejmuje swoje ulubione tematy: problem dwoistości człowieka, dychotomii dusza-ciało, opozycji dobra i zła, natury i kultury, dziwnej bliskości świętości i szaleństwa. Piękni ludzie, eleganckie wnętrza i plenery - barokowa stylistyka filmu przypomina nieco dzieła Viscontiego. Wyraźnie odczuwa się perspektywę autorską charakterystyczną dla koprodukcyjnych filmów Zanussiego lat 80. - chłodne spojrzenie kosmopolity. Obrazki z prowincji, z umorusanymi wiejskimi dziećmi czy innymi motywami egzotycznymi dla cywilizowanego Europejczyka, podobnie jak salonowe sceny z życia polskiej szlachty - są naszkicowane grubą kreską, pokazane jakby zza szyby zachodniej limuzyny. Mirella Napolska
|
|
|
|
Moje NH |
|
Strona archiwalna
|
|
|
Nawigator |
|
Lipiec-sierpień 2009
|
|
|
|
|
Szukaj filmu / reżysera / koncertu:
|
Skocz do cyklu:
|
WYBIERZ CYKL
|
|
|