|
|
|
|
|
Imperatyw
|
Imperative
/
Imperativ
|
reż. Krzysztof Zanussi
/
RFN, Francja 1982
/
96’
|
napisy: polskie i angielskie
|
|
|
|
retrospektywa: Krzysztof Zanussi
Barwy ochronne,
Bilans kwartalny,
Cement i słowa,
Constans,
Cwał,
Dach,
Dama z łasiczką,
Diabeł kulawy,
Długa rozmowa z ptakiem,
Dotknięcie ręki,
Drogi wśród nocy,
Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest,
Góry o zmierzchu,
Hipoteza,
Holden,
Iluminacja,
Imperatyw,
Kontrakt,
Łapać złodzieja,
Morderstwo w Catamount,
Niedostępna,
Niepokój,
Paradygmat,
Parasol przy pogodzie,
Persona non grata,
Rewizyta,
Rok spokojnego słońca,
Rola,
Rozmowy istotne – Krzysztof Zanussi,
Samolot z Budapesztu,
Serce na dłoni,
Sinobrody,
Spirala,
Stan posiadania,
Struktura kryształu,
Studenci,
Śmierć prowincjała,
Tramwaj do nieba,
Twarzą w twarz,
Ułan i dziewczyna,
Wygasłe czasy,
Za ścianą,
Zaliczenie,
Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową,
Życie rodzinne,
Damski interes,
Urok wszeteczny
Indeks cyklu
|
Obsada
Robert Powell, Brigitte Fossey, Sigfrit Steiner, Matthias Habich, Jan Biczycki, Zbigniew Zapasiewicz, Eugeniusz Priwieziencew
Opis filmu
Zanussi określił Imperatyw jako najwyraźniej religijne spośród swoich dzieł. Po raz pierwszy autor zajął się tu kwestią relacji rozumu i wiary w sposób tak bezpośredni. Mistyczny charakter filmu opiera się na obrazie (świetne, czarno-białe zdjęcia S. Idziaka), natomiast jego warstwa znaczeniowa jest otwarta i wolna od dydaktyzmu. Augustyn (Robert Powell mający za sobą filmową rolę Chrystusa) jest matematykiem, ale ma już za sobą zachwyt możliwościami nauk ścisłych i potęgą ludzkiego umysłu. Próbuje oswobodzić się z myślenia i działania przyczynowo-skutkowego; fascynuje się zjawiskami istniejącymi "po nic", choćby spadającą kiścią śniegu. Poszukując wolności, chcąc poznać jej granice, Augustyn ucieka się do eksperymentów na sobie samym; w scenie rozpoczynającej film - wyskakuje nago z okna mieszkania na zaśnieżony chodnik. Te poszukiwania doprowadzą go do aktu, który z jednej strony jest demonstracją niewiary, z drugiej - próbą sprowokowania Boga do samoobjawienia. Imperatyw to także konfrontacja dwóch chrześcijańskich tradycji - zachodniej i wschodniej. W kulturze Zachodu sacrum zostało zepchnięte w świat martwiejących symboli. W prawosławiu święte jest żywe, odczuwalne, obecne, przenika codzienność. Mirella Napolska
|
|
|
|
Moje NH |
|
Strona archiwalna
|
|
|
Nawigator |
|
Lipiec-sierpień 2009
|
|
|
|
|
Szukaj filmu / reżysera / koncertu:
|
Skocz do cyklu:
|
WYBIERZ CYKL
|
|
|