|
|
|
|
|
Opowieści weekendowe
|
111’
|
napisy: polskie i angielskie
|
|
|
|
retrospektywa: Krzysztof Zanussi
Barwy ochronne,
Bilans kwartalny,
Cement i słowa,
Constans,
Cwał,
Dach,
Dama z łasiczką,
Diabeł kulawy,
Długa rozmowa z ptakiem,
Dotknięcie ręki,
Drogi wśród nocy,
Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest,
Góry o zmierzchu,
Hipoteza,
Holden,
Iluminacja,
Imperatyw,
Kontrakt,
Łapać złodzieja,
Morderstwo w Catamount,
Niedostępna,
Niepokój,
Paradygmat,
Parasol przy pogodzie,
Persona non grata,
Rewizyta,
Rok spokojnego słońca,
Rola,
Rozmowy istotne – Krzysztof Zanussi,
Samolot z Budapesztu,
Serce na dłoni,
Sinobrody,
Spirala,
Stan posiadania,
Struktura kryształu,
Studenci,
Śmierć prowincjała,
Tramwaj do nieba,
Twarzą w twarz,
Ułan i dziewczyna,
Wygasłe czasy,
Za ścianą,
Zaliczenie,
Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową,
Życie rodzinne,
Damski interes,
Urok wszeteczny
Indeks cyklu
|
Opis filmów
Urok wszetecznyDeceptive Charm Polska 1996 / 55’ reżyseria: | Krzysztof Zanussi | scenariusz: | Krzysztof Zanussi | zdjęcia: | Edward Kłosiński | montaż: | Marek Denys | muzyka: | Wojciech Kilar | obsada: | Zbigniew Zapasiewicz, Maciej Robakiewicz, Katarzyna Herman, Krzysztof Janczar | producent: | Iwona Ziułkowska | produkcja: | Telewizja Polska, Studio Filmowe "Tor" | wersja językowa: | polska |
Damski interesA Woman’s Business Polska 1996 / 56’ reżyseria: | Krzysztof Zanussi | scenariusz: | Krzysztof Zanussi | zdjęcia: | Edward Kłosiński | montaż: | Marek Denys | muzyka: | Wojciech Kilar | obsada: | Joanna Szczepkowska, Marta Lipińska, Anna Nehrebecka, Magdalena Zawadzka, Andrzej Pieczyński | producent: | Iwona Ziułkowska | produkcja: | Telewizja Polska | wersja językowa: | polska | Opowieści weekendowe czołówkami subtelnie nawiązują do słynnego filmu telewizyjnego sprzed lat - Za ścianą (każda z nich zaczyna się ujęciem widoku z okna). Jednak jest to zupełnie inne kino. Ten cykl średniometrażowych fabuł telewizyjnych Zanussi nazwał rodzajem pracy organicznej i próbą artystycznego kompromisu, w którym autor, starając się zachować własny język, chce wyjść jak najbardziej naprzeciw widzom w papuciach. …Zrezygnowawszy z wyszukanej formy, starałem się jak najprościej i jak najbardziej rozrywkowo zawrzeć poważne myśli, adresując je do jak najszerszej publiczności, a plasując się w zwykłym programie obok dawnej Isauryi dzisiejszego Klanu - pisze reżyser w swojej autobiografii Pora umierać. Na cykl składają się przypowieści z tezą i morałem, utrzymane w stylistyce bliskiej kinu stylu zerowego. Ich bohaterami są inteligenci młodego i średniego pokolenia, poddawani rozmaitym próbom sprawdzającym ich uczciwość i odporność na materialne pokusy tego świata. W Uroku wszetecznym hrabia homoseksualista daje dość niejednoznaczne zatrudnienie młodemu idealiście, zdolnemu pracownikowi naukowemu, nieco sfrustrowanemu swoją sytuacją materialną. Weekendowa praca ma być okazją do łatwego zarobku, zamienia się jednak w ryzykowną grę. Relacja bohaterów przypomina faustowską sytuację z Barw ochronnych (tym bardziej, że w roli hrabiego wystąpił Zapasiewicz). Damski interes dotyka kwestii podziałów i krzywd z czasów PRL-u, kiedy urzędnicza złośliwość - choćby zatrzymanie paszportu - mogła zrujnować komuś życie osobiste. Byłe działaczki Solidarności widząc, jak była partyjna karierowiczka święci biznesowe triumfy, nie mogą pozostać obojętne. Mirella Napolska
|
|
|
|
Moje NH |
|
Strona archiwalna
|
|
|
Nawigator |
|
Lipiec-sierpień 2009
|
|
|
|
|
Szukaj filmu / reżysera / koncertu:
|
Skocz do cyklu:
|
WYBIERZ CYKL
|
|
|