|
|
|
|
|
Stan posiadania
|
Inventory
|
reż. Krzysztof Zanussi
/
Polska, RFN 1989
/
102’
|
napisy: angielskie
|
|
|
|
retrospektywa: Krzysztof Zanussi
Barwy ochronne,
Bilans kwartalny,
Cement i słowa,
Constans,
Cwał,
Dach,
Dama z łasiczką,
Diabeł kulawy,
Długa rozmowa z ptakiem,
Dotknięcie ręki,
Drogi wśród nocy,
Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest,
Góry o zmierzchu,
Hipoteza,
Holden,
Iluminacja,
Imperatyw,
Kontrakt,
Łapać złodzieja,
Morderstwo w Catamount,
Niedostępna,
Niepokój,
Paradygmat,
Parasol przy pogodzie,
Persona non grata,
Rewizyta,
Rok spokojnego słońca,
Rola,
Rozmowy istotne – Krzysztof Zanussi,
Samolot z Budapesztu,
Serce na dłoni,
Sinobrody,
Spirala,
Stan posiadania,
Struktura kryształu,
Studenci,
Śmierć prowincjała,
Tramwaj do nieba,
Twarzą w twarz,
Ułan i dziewczyna,
Wygasłe czasy,
Za ścianą,
Zaliczenie,
Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową,
Życie rodzinne,
Damski interes,
Urok wszeteczny
Indeks cyklu
|
Obsada
Krystyna Janda, Maja Komorowska, Artur Żmijewski, Andrzej Łapicki, Artur Barciś, Tadeusz Bradecki
Opis filmu
Po okresie kostiumowych widowisk koprodukcyjnych Zanussi wraca do dawnej poetyki - proponuje kameralną historię, uniwersalną, choć mocno osadzoną we współczesności. Film cechuje bardzo surowa forma z długimi, statycznymi ujęciami bez kontrplanów, naturalnymi wnętrzami, "stuprocentowym" dźwiękiem i improwizowanymi dialogami. Fabuła jest wręcz melodramatyczna: przypadkowe spotkanie Tomasza, studenta-idealisty i Julii, roztrzęsionej kobiety po trzydziestce, owocuje niespodziewanym uczuciem. Prosta historia posłużyła jako szkielet obrazu, który Zanussi w rozmowie z Tadeuszem Sobolewskim nazwał nieomal katechetycznym filmem o samonawróceniu. Autor konfrontuje ze sobą dwa skrajnie odmienne światy: w inteligencki, opozycyjny, chrześcijański świat Tomasza i jego matki, Zofii wprowadza Julię - areligijną, dość swobodną światopoglądowo i obyczajowo byłą cenzorkę. To spotkanie zostaje ukazane jako próba - i jako szansa - dla każdej z postaci. Film powstał w przełomowym momencie - realizowany, gdy jeszcze działała cenzura, premierę miał w wolnej Polsce. To przyczyniło się do odrzucenia go zarówno przez widownię, jak i krytykę. Z perspektywy czasu wydaje się niedoceniony. Mirella Napolska
|
|
|
|
Moje NH |
|
Strona archiwalna
|
|
|
Nawigator |
|
Lipiec-sierpień 2009
|
|
|
|
|
Szukaj filmu / reżysera / koncertu:
|
Skocz do cyklu:
|
WYBIERZ CYKL
|
|
|