Guy Maddin
Strona twórcy
Biografia i filmografia
K. Mikurda, M. Oleszczyk, Rozmowy z Guyem Maddinem
Instalacja Na kolana, tchórze!
Kuba Mikurda: W nawiedzonym kinie
Twórcy z charakterem.
Kino Guya Maddina
Filmy twórcy w programie
Moje nowe horyzonty
Ciekawostki z przestrzeni ENH
Filmowa przestrzeń
Krytycy w Winnipeg
Aktualności
Strony innych twórców
Linki
Wywiad z Guyem Maddinem
Gorąca filmowa 10 Guy'a Maddina
Oficjalna strona filmu Piętno na umyśle
Strona filmu Moje Winnipeg
Guy Maddin w senses of cinema
Darragh O'Donoghue o prekursorach Maddina
Filmy, zwiastuny

Heart Of The World - film krótkometrażowy

The Saddest Music In The World - zwiastun

Dracula: stronice z pamiętnika dziewicy - zwiastun

Kuba Mikurda: W nawiedzonym kinie

Drakula: stronice z pamiętnika dziewicy, reż. Guy Maddin

Wierzę w duchy - mówi Guy Maddin - bo świetnie sprawdzają się w opowieściach. A zatem - zacznijmy od duchów (jak się okaże później, u Maddina nie sposób zacząć inaczej). Tuż po premierze Archangielska (1990) reżyser nabawił się przeziębienia, które, zamiast ustąpić po siedmiu dniach, zaatakowało mózg. Choć, ostatecznie, powikłania okazały się uleczalne, przez pewien czas Maddin czuł się obiektem nieustannych zaczepek - ktoś ciągnął go za ucho, łaskotał pod kolanem, ściskał za palec, mierzwił włosy. Anegdota? Kolejna z opowieści ze szpitala w Gimli? A może film Maddina, wyświetlony na żywym, kichającym ciele?

Filmografię Maddina otwiera duch - nie byle jaki, bo duch ojca. Stuka w okno. Od tego momentu duchy rozgoszczą się w niej na dobre, na wielu różnych poziomach - od najbardziej dosłownych[1], po ściśle formalne. Martwy ojciec (1986) to wstęp, prolog do kina Guya Maddina - surowy, niemal realistyczny, jakby "nie-Maddinowy" (jeśli wziąć pod uwagę to, co złożyło się później na jego niepowtarzalny styl). Jak scena, w której duch ojca nawiedza Hamleta, a którą Hamlet kwituje: świat wypadł z kolein (out of joint, w innych przekładach - z ram, z formy). Duch, "wykolejeniec", wykoleja[2] świat, w tym, u Maddina, również historię kina.

O jakich koleinach mowa? O tych, którymi zwykle biegną nasze myśli, a które rozpisują świat na pary przeciwieństw - niemożliwych do pogodzenia, wzajemnie się wykluczających. Duch, przez to, że jednocześnie "jest" i "nie jest", wykoleja bodaj najpotężniejszą parę, a z nią - całą resztę. W tak "nawiedzonym" kinie Maddina przeciwieństwa nie wykluczają się nawzajem, rozwijając, wzmacniając jeden z elementów, film niepostrzeżenie ląduje po drugiej stronie, nie pokonując przy tym żadnych przepaści, rozłamów itd.

Jak choćby sztuczność, sztafaż i konwencja, które nie dość, że nie wykluczają "autentycznych" doświadczeń, to są dla Maddina jedynym sposobem na to, aby bezpośrednio zbliżyć się do własnych traum, niedostępnych i nieprzedstawialnych "jako takich"[3] (co widać szczególnie dobrze w Tchórze przyklękają, Piętnie na umyśle i Moim Winnipeg, gdzie Maddin zapośrednicza wątki autobiograficzne przez konwencję filmu noir, tragedię grecką, elementy grand guignol, powieść detektywistyczną dla młodzieży itd.). Jeśli ustawi się kilka luster, które nawzajem się odbijają, można w końcu zobaczyć ten wrzód na tyłku. - mówi Maddin. - Oczywiście, każde lustro, każde urządzenie, każdy filtr odrobinę zniekształca. Ale to jedyny obraz, jaki mamy.


[1] Duchy (bądź żywe trupy) pojawiają się później u Maddina m.in. w Ostrożnie!, Zmierzchu lodowych nimf, Drakuli, Fancy, Fancy Being Rich, Tchórze przyklękają, Piętnie na umyśle, Moim Winnipeg (Winnipeg jako światowa stolica parapsychologii!), Wojowniczce Odyna czy jednym z najnowszych projektów, znanym pod roboczym tytułem Nagi duch.

[2] Słowo wykolejnie, które dość zgrabnie oddaje out of joint (choć wprowadza dodatkowy, "kolejowy" kontekst), pojawia się u Maddina całkiem dosłownie - w Odilonie Redonie, autorskim, surrealistycznym remake'u Koła udręki (1923) Abla Gance'a. Co ciekawe, w Moim Winnipeg (2007) Maddin chce uciec z miasta pociągiem - jakby w niemożliwej próbie wyrwania się z owego "koła udręki", "nastawienia" lub, jak mówi Hamlet, wrócenia świata do normy.

[3] To symptomatyczne, że Maddin nigdy nie zrealizował scenariusza Dziecka bez właściwości (1992), w którym w realistycznej konwencji opowiadał o własnym dzieciństwie. Niektóre wątki, odpowiednio przekształcone, trafiły jednak później do Piętna na umyśle.


1 2 3  
Moje NH
Strona archiwalna
Nawigator
Lipiec-sierpień 2009
PWŚCPSN
23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Program:
Mój plan:
Indeks A-Z
Koncerty
Filmy nieme w Operze
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
Skocz do cyklu:
WYBIERZ CYKL
Czy wiesz, że...

Mike Figgis, twórca Zostawić Las Vegas, zaprezentuje na festiwalu swój czteroekranowy film Timecode, miksując dźwięk i muzykę na żywo.

>
/Co to jest?
JESTEŚMY NA FACEBOOKU LINKI:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2007-2009  /  festiwal@enh.pl  /  www.enh.pl  /  realizacja: Pracownia Pakamera