|
|
|
|
Obsada
Guy Pearce, Carrie-Anne Moss, Joe Pantoliano, Stephen Tobolowsky
Opis filmu
Zwyczajny facet nie może się pogodzić ze śmiercią żony. Było włamanie do jego domu, on dostał w głowę, ona została uduszona. Postanawia się zemścić i rozpoczyna prywatne śledztwo. Jest tylko jeden problem: cierpi na utratę pamięci krótkotrwałej i co chwilę wszystko zapomina. Memento to jedna z najbardziej błyskotliwych narracji w historii amerykańskiej kinematografii. Widzowie po pięć razy chodzili do kina (by złożyć łamigłówkę Nolana), studenci reżyserii przemontowywali film (by rozgryźć układ scen), filmoznawcy pisali eseje (by zbadać odbiór dzieła w perspektywie kognitywnej). Czas biegnie tu w wielu kierunkach naraz, kadry barwne mieszają się z sepiowymi, pierwsze ujęcie, niczym soczewka, skupia w sobie sens całości, a widz wrzucony jest na głęboką wodę, w sam środek akcji. Jednak Memento to nie tylko sztuka dla sztuki, ale przede wszystkim próba odzwierciedlenia percepcji głównego bohatera, który pod koniec, w znamiennej scenie, spekuluje: Muszę zachować wiarę w to, że to, co robię, ma znaczenie. Nawet jeśli tego nie pamiętam. Muszę wierzyć, że gdy zamknę oczy, świat nadal tam jest. Czy na pewno jest tam nadal? Tak! Obraz Nolana to przypadek bez precedensu - solipsyzm George'a Berkeleya w formule kina noir, materiał zarówno do miłego oglądania, jak i do intelektualnej analizy. Jan Topolski
|
|
|
|
Moje NH |
|
Strona archiwalna
|
|
|
Nawigator |
|
Lipiec-sierpień 2009
|
|
|
|
|
Szukaj filmu / reżysera / koncertu:
|
Skocz do cyklu:
|
WYBIERZ CYKL
|
|
|