|
|
|
|
|
Drogi wśród nocy
|
Ways in the Night
/
Wege in der Nacht
|
reż. Krzysztof Zanussi
/
RFN 1979
/
97’
|
napisy: polskie i angielskie
|
|
|
|
retrospektywa: Krzysztof Zanussi
Barwy ochronne,
Bilans kwartalny,
Cement i słowa,
Constans,
Cwał,
Dach,
Dama z łasiczką,
Diabeł kulawy,
Długa rozmowa z ptakiem,
Dotknięcie ręki,
Drogi wśród nocy,
Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest,
Góry o zmierzchu,
Hipoteza,
Holden,
Iluminacja,
Imperatyw,
Kontrakt,
Łapać złodzieja,
Morderstwo w Catamount,
Niedostępna,
Niepokój,
Paradygmat,
Parasol przy pogodzie,
Persona non grata,
Rewizyta,
Rok spokojnego słońca,
Rola,
Rozmowy istotne – Krzysztof Zanussi,
Samolot z Budapesztu,
Serce na dłoni,
Sinobrody,
Spirala,
Stan posiadania,
Struktura kryształu,
Studenci,
Śmierć prowincjała,
Tramwaj do nieba,
Twarzą w twarz,
Ułan i dziewczyna,
Wygasłe czasy,
Za ścianą,
Zaliczenie,
Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową,
Życie rodzinne,
Damski interes,
Urok wszeteczny
Indeks cyklu
|
Obsada
Mathieu Carriere, Maja Komorowska, Horst Frank, Zbigniew Zapasiewicz, Irmgard Forst, Diana Korner, Claudia Rieschel, Andrzej Szenajch, Edward Dziewoński
Opis filmu
Według samego Zanussiego Drogi pośród nocy to studium konformizmu. Inspiracją do powstania tej telewizyjnej produkcji była autentyczna historia, która wydarzyła się w czasach II wojny światowej na terenie Generalnej Guberni. Opowieść, po której pozostał jedynie sygnet i nigdy nie przeczytany list, to portret wzajemnych relacji kobiety i mężczyzny, których wojna postawiła po dwóch stronach barykady. Dla Elżbiety, polskiej hrabiny jest oczywiste, że w takim układzie nie ma szans na miłość. Kapitan Friedrich von Odenthal, niemiecki oficer stacjonujący w majątku hrabiny, mimo wszystko liczy na to, że jego uczucie do hrabiny zostanie odwzajemnione - w końcu łączy ich umiłowanie kultury i sztuki, szlacheckie pochodzenie, wrażliwość. W Drogach pośród nocy powraca częsty u Zanussiego motyw dualizmu natura - kultura. Wojna jest przejawem dzikiej, drzemiącej w człowieku natury, która tu akurat gra pierwsze skrzypce. Według Zanussiego erudycja i kulturalne obycie nie może usprawiedliwić udziału w zbrodni, nie może też uchronić ofiary od śmierci. Na drugim planie filmu - poruszająca postać bibliotekarza Amadeiego (Zbigniew Zapasiewicz), który szyderczo i desperacko pozuje na konformistę, grając z nazistami o życie. Mirella Napolska
|
|
|
|
Moje NH |
|
Strona archiwalna
|
|
|
Nawigator |
|
Lipiec-sierpień 2009
|
|
|
|
|
Szukaj filmu / reżysera / koncertu:
|
Skocz do cyklu:
|
WYBIERZ CYKL
|
|
|