|
|
|
|
|
Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową
|
Life As a Fatal Sexually Transmitted Disease
|
reż. Krzysztof Zanussi
/
Polska 2000
/
105’
|
napisy: angielskie
|
|
|
|
retrospektywa: Krzysztof Zanussi
Barwy ochronne,
Bilans kwartalny,
Cement i słowa,
Constans,
Cwał,
Dach,
Dama z łasiczką,
Diabeł kulawy,
Długa rozmowa z ptakiem,
Dotknięcie ręki,
Drogi wśród nocy,
Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest,
Góry o zmierzchu,
Hipoteza,
Holden,
Iluminacja,
Imperatyw,
Kontrakt,
Łapać złodzieja,
Morderstwo w Catamount,
Niedostępna,
Niepokój,
Paradygmat,
Parasol przy pogodzie,
Persona non grata,
Rewizyta,
Rok spokojnego słońca,
Rola,
Rozmowy istotne – Krzysztof Zanussi,
Samolot z Budapesztu,
Serce na dłoni,
Sinobrody,
Spirala,
Stan posiadania,
Struktura kryształu,
Studenci,
Śmierć prowincjała,
Tramwaj do nieba,
Twarzą w twarz,
Ułan i dziewczyna,
Wygasłe czasy,
Za ścianą,
Zaliczenie,
Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową,
Życie rodzinne,
Damski interes,
Urok wszeteczny
Indeks cyklu
|
Obsada
Zbigniew Zapasiewicz, Krystyna Janda, Tadeusz Bradecki, Monika Krzykowska, Paweł Okraska, Aleksander Fabisiak, Szymon Bobrowski, Krzysztof Zanussi
Opis filmu
Po premierze Życia… krytycy pisali o wielkim powrocie mistrza, a Marcel Łoziński, członek jury gdańskiego festiwalu, określił film jako powtórny, fantastyczny debiut. To powrót do osobistego, wyciszonego, pełnego emocji tonu ekranowej wypowiedzi, do problematyki eschatologicznej, której Zanussi poświęcił kiedyś Spiralę, a także do bohatera, współczesnego polskiego inteligenta, dojrzałego i potwornie cynicznego, odgrywanego jak dawniej przez Zbigniewa Zapasiewicza. Życie… jest historią Tomasza Berga, lekarza, który sam zapada na nieuleczalną chorobę. Nieuchronność śmierci narzuca bohaterowi nową perspektywę. Z jednej strony pozwala mu na bezczelną i bezkarną szczerość wobec wszystkich (łącznie ze zwierzchnikami), z drugiej - otwiera na transcendencję. Umieranie bohatera jest ukazane dosadnie, z całą fizjologią, ma jednak wymiar obcowania z sacrum. Berg to zdeklarowany ateista, ale jego ateizm jest wątpiący, okazuje się maską, która znika w obliczu sytuacji ostatecznej. Na drugim planie - student medycyny i jego dziewczyna, para, której wątek autor rozwinął w swoim następnym filmie, Suplemencie (2002). Losy tych dwojga przypadkowo i owocnie krzyżują się z losem Berga. Mirella Napolska
|
|
|
|
Moje NH |
|
Strona archiwalna
|
|
|
Nawigator |
|
Lipiec-sierpień 2009
|
|
|
|
|
Szukaj filmu / reżysera / koncertu:
|
Skocz do cyklu:
|
WYBIERZ CYKL
|
|
|