|
|
|
|
|
Moi nowi przyjaciele
|
My New Friends
/
Wo xin renshi de pengyou
|
reż. Tsai Ming-Liang
/
Tajwan 1995
/
56’
|
napisy: polskie i angielskie
|
|
|
|
retrospektywa: Tsai Ming-Liang
Buntownicy neonowego boga,
Chłopcy,
Dajcie mi dom,
Dziura,
Good Bye, Dragon Inn,
Kapryśna chmura,
Która tam jest godzina,
Moi nowi przyjaciele,
Mój śmierdzący dzieciak,
Nie chcę spać sam,
Niech żyje miłość,
Przejścia już tu nie ma,
Rozmowa z Bogiem,
Rzeka,
Światło księżyca na rzece,
Twarz,
Wszystkie zakątki świata
Indeks cyklu
|
Tsai Ming - Liang
Urodził się w 1957 roku w Malezji, w miejscowości Kuching. W wieku 20 lat przeniósł się do Taipei na Tajwanie i tam rozpoczął studia filmowe na Chinese Culture University of Taiwan. Tam właśnie poznał twórczość europejskich auteurs, którzy mieli szczególny wpływ na jego autorski styl i artystyczne wybory: François Truffaut, Michelangelo Antonioniego, Rainera Wernera Fassbindera czy Roberta Bressona.
Po ukończeniu studiów w 1982 roku Tsai rozpoczął współpracę z teatrem - pracował jako producent i scenarzysta, ale także jako reżyser. W tym czasie zajął się też pisaniem scenariuszy filmowych i telewizyjnych, z których część wyreżyserował: wśród nich znalazły się takie filmy jak All the Corners of the World i Xiao hai (Boys), w którym po raz pierwszy pojawił się Lee Kang-sheng, aktor grający w niemalże wszystkich kolejnych filmach reżysera. W 1992 roku powstał pierwszy długometrażowy film Tsai Ming-lianga - Qing shao nian nuo zha (The Rebels of the Neon God). W filmie tym nie tylko pojawiają się postaci, które odtąd powracać będą w następnych produkcjach Tsaia, ale też rozpoznać można tu skrystalizowany, autorski styl obrazowania i opowiadania, będący znakiem firmowym reżysera. W 1994 roku Tsai Ming-liang tworzy przejmujący obraz Niech żyje miłość(Ai qing wan sui / Vive l'amour) - tak jak w jego pierwszym filmie długometrażowym tematem jest tu przede wszystkim alienacja bohaterów, niemożność komunikacji i wyobcowanie w wielkim mieście-molochu. W 1997 roku w Rzece (He liu / The River) reżyser powraca do nuklearnej i dysfunkcyjnej rodziny ukazanej już w debiucie fabularnym. Rok później powstaje przewrotna Dziura (Dong / The Hole), w której Tsai Ming-liang po raz pierwszy wykorzystuje szczególną strategię, w myśl której chropawy realizm i minimalizm kontrapunktowane są musicalowymi numerami. W 2001 roku reżyser realizuje obraz Która tam jest godzina (Ni na bian ji dian / What Time Is It There?), gdzie ponownie powraca do swych bohaterów z Rebels i w którym oddaje hołd francuskiej Nowej Fali, włączając do filmu kadry z 400 batów (Les quatre cents coups / The 400 Blows) François Truffaut. Z kolei w dwa lata późniejszym Bu san (Good Bye, Dragon Inn) składa daninę rodzimej, chińskiej kinematografii, portretując odchodzące kino i klasyczne, pełne przepychu filmy. Utwór ten stanowi dyptyk wraz z autorskim filmem Lee Kang-shenga Zaginiony (Bu Jian / The Missing). W Kapryśnej chmurze (Tian bian yi duo yun / The Wayward Cloud) z 2005 roku, najbardziej kontrowersyjnym filmie Tsaia Ming-lianga, bardzo radykalnie i bezpośrednio wypowiada się on na temat istoty pornografii. I znów naturalistyczny, brutalny realizm zestawiony zostaje z barwną musicalową brawurą. W 2006 roku reżyser powraca do rodzinnej Malezji, by zrealizować tam Nie chcę spać sam (Hei yan quan / I Don't Want to Sleep Alone). Ostatnim filmem pełnometrażowym Tsai Ming-lianga jest Visages (Face), nakręcony w paryskim Luwrze i koncentrujący się na micie o Salome. Reżyser jest także autorem krótkich filmów nowelowych - brał m.in. udział w takich projektach filmowych jak Bem-Vindo a São Paulo (Welcome to São Paulo)z 2004 roku (nowela Aquarium) oraz Każdy ma swoje kino (Chacun son cinéma / To Each His Own Cinema) z 2007 roku (fragment pt. It's a Dream). Tsai Ming-liang jest jednym z najbardziej znanych i najczęściej nagradzanych reżyserów wietnamskich, nazywa się go reprezentantem tzw. Drugiej Nowej Fali w kinematografii. Tworzy kino autorskie, o konkretnym, oryginalnym stylu i klimacie, pełne powracających motywów, obsesyjnie powielanych i modyfikowanych wątków, mroczne i fascynujące. Jego kolejne filmy są ze sobą powiązane, zatem całość jego twórczości można odczytywać jako jedno spójne, hipnotyczne dzieło. Na swoim koncie ma takie nagrody, jak: Złoty Lew na festiwalu w Wenecji za obraz Niech żyje miłość(Ai qing wan sui / Vive l'amour), Srebrny Niedźwiedź na Berlinale dla filmu Rzeka (He liu / The River) oraz dla obrazu Kapryśna chmura (Tian bian yi duo yun / The Wayward Cloud) czy nagoda FIPRESCI na festiwalu w Cannes za utwór Dziura (Dong / The Hole). Jego filmy często goszczą na ENH.
Filmografia: 1989 Endless Love (TV) 1989 Hai jiao tian ya / All the Corners of the World (TV) 1991 Gei wo yi ge jia / Give Me a Home (TV) 1991 Xiao hai / Boys (TV) 1992 Qing shao nian nuo zha / Rebels of the Neon God 1994 Niech żyje miłość / Ai qing wan sui / Vive l'amour 1995 Wo xin renshi de pengyou / My New Friends (TV) 1997 Rzeka / He liu / The River 1998 Dziura / Dong / The Hole 2001 Yu sheng dui hua / A Conversation with God (kr.m. / short) 2001 Która tam jest godzina / Ni na bian ji dian / What Time Is It There? 2002 Tian qiao bu jian le / The Skywalk Is Gone (kr.m. / short) 2003 Bu san / Good bye, Dragon Inn 2003 He shang de yue guang / Moonlight on the River (kr.m. / short) 2005 Wo de chou xia hai / My Stinking Kid (śr.m. / medium) 2005 Kapryśna chmura / Tian bian yi duo yun / The Wayward Cloud 2006 Nie chcę spać sam / Hei yan quan / I Don't Want to Sleep Alone 2007 Każdy ma swoje kino / Chacun son cinéma / To Each His Own Cinema (współreż. / co-dir.) 2009 Twarz / Visages / Face
|
|
|
|
Moje NH |
|
Strona archiwalna
|
|
|
Nawigator |
|
Lipiec-sierpień 2009
|
|
|
|
|
Szukaj filmu / reżysera / koncertu:
|
Skocz do cyklu:
|
WYBIERZ CYKL
|
|
|