|
|
|
|
|
Archangielsk
|
Archangel
|
reż. Guy Maddin
/
Kanada 1990
/
90’
|
napisy: polskie i angielskie
|
|
|
|
retrospektywa: Guy Maddin
Archangielsk,
Berlin,
Collage Party,
Drakula: stronice z pamiętnika dziewicy,
Fragment szpitalny,
Goła lokomotywa,
It's a Wonderful Life,
It’s My Mother’s Birthday Today,
Klapsy dla chłoptasiów,
Kroki,
Martwy ojciec,
Moje Winnipeg,
Mój tata ma 100 lat,
Najsmutniejsza muzyka świata,
Odilon Redon, albo oko wznosi się ku bezmiarowi niby balon przedziwny,
Opowieści ze szpitala w Gimli,
Ostrożnie,
Piętno na umyśle,
Serce świata,
Sombra dolorosa,
Spanky: do nabrzeża i z powrotem,
Szkicowniki,
Tchórze przyklękają,
Wojowniczka Odyna,
Wycieczka do sierocińca,
Wyślijcie mnie na krzesło elektryczne,
Zachwycający,
Zmierzch lodowych nimf
Indeks cyklu
|
Obsada
Michel Gottli, David Falkenburg, Michel O'Sullivan, Margaret Anne MacLeod, Ari Cohen, Sarah Neville, Kathy Marykuca, Kyle McCulloch, Victor Cowie, Ihor Procak, Robert Lougheed, Kaiser Wilhelm II, Stephen Snyder, Michael Powell, Sam Toles, Lloyd Weinberg
Opis filmu
Archangielsk to stylistyczna rekolekcja radzieckiego kina propagandowego, daleka od zwykłej parodii. Uśmiech, którym zabarwiona jest ta opowieść, nie jest prześmiewczy, ale życzliwie ironiczny. Film Maddina to nostalgia za opowiadaniem z pełną powagą, ale też radość zabawy absurdem i nieuleczalna miłość do filmów niemych. Fabuła Archangielska, wbrew pozorom, nie jest tylko pretekstem dla stylistycznych popisów. Roi się tu od protez, od tych dosłownych, jak sztuczna noga głównego bohatera, porucznika Johna Bolesa, po mniej oczywiste. Sama narracja ma również charakter "protetyczny" - amnezje, niepewność, co do tego, gdzie i kiedy, a także ponowne celebrowanie tych samych wydarzeń do "protezy spójnej", uporządkowanej pamięci, której brak bohaterom filmu. Akcja toczy się w 1919 r., tuż po zakończeniu I wojny światowej, w tytułowym rosyjskim mieście. Archangielsk opanowała epidemia amnezji. Wciąż trwają walki, mimo że wojna skończyła się przed trzema miesiącami. Samo to miejsce jest więc jak dziwna proteza, niezgrabnie przyszyta do "rzeczywistego" świata, który rozciąga się za śnieżnym horyzontem - żałosna, obca, ale jednocześnie niezbędna. Spadają tu lawiny królików, ciemność można kroić nożem, a Niemcy i bolszewicy to dzielne, ołowiane żołnierzyki. Archangielsk jest jak wojenne płótno Goi narysowane palcem dziecka na zamarzniętej szybie - mówił reżyser. Agata Rosochacka
|
|
|
|
Moje NH |
|
Strona archiwalna
|
|
|
Nawigator |
|
Lipiec-sierpień 2009
|
|
|
|
|
Szukaj filmu / reżysera / koncertu:
|
Skocz do cyklu:
|
WYBIERZ CYKL
|
|
|