menu
Opis filmu
Reżyser i filmografia
Michael Haneke
Pełna stopka
Strona oficjalna
Złota Palma z Cannnes na otwarcie 9.ENH
Dyskusja na forum NH
Seanse
23 LIPCA, 18:30
Helios 1
24 LIPCA, 09:30
Helios 1
25 LIPCA, 12:30
Helios 1
Twoja metka
trzeba zobaczyć! pod rozwagę... omijać z daleka!
Wybierz kolor METKI i ułóż swój plan festiwalowy: czerwona - omijać z daleka, żółta - pod rozwagę, zielona - zobaczyć koniecznie.  
Opis metki:

Opis metki widoczny dla innych

Metki innych
zielone: 570, zółte: 74, czerwone: 40
zdecydowanie tak, po Ukrytych i Kodzie nieznanym.... będzie się działo.
~ psubrat
mus see
~ lukchmiel
arcydzieło, tak myślę
~ marty27
z
~ tgrs
.
~ asi.a
ok
~ julka_mor
ide
~ m.haczkowska
si si si
~ bulba116
obligatoryjnie
~ Suspiria156
Mój nr 1, moja pierwsza projekcja na tegorocznym festiwalu.
~ bulbul
!!!!
~ szobcent
Pewniak
~ matost8
Biała wstążka, Spotkanie w Palermo, Dubel, Królik po berlińsku, Incantatio i może kilkanaście innych...
~ obe
zobacze
~ demostene
Koniecznie
~ muzka
'funny games' było mistrzowskie, podobnie 'ukryte'; niby wsrod kinomaniakow haneke nie jest postacia anonimowa, ale ciesze sie, ze przez te palme z cannes o wiele wiecej osob o nim uslyszalo, bo rezyserem jest znakomitym, taki panegiryk
~ skript
  Indeks cyklu  
Biała wstążka
The White Ribbon / Das weiße Band
reż. Michael Haneke / Austria, Francja, Niemcy 2009 / 154’
napisy: polskie i angielskie
otwarcie / zamknięcie festiwalu
Panorama kina światowego

Obsada

Marisa Growaldt, Christian Friedel, Mercedes Jadea Diaz, Janina Fautz, Sebastian Hülk, Theo Trebs, Leonard Proxauf, Leonie Benesch, Ursina Lardi, Kai-Peter Malina, Enno Trebs

Opis filmu

W nagrodzonej Złotą Palmą na festiwalu w Cannes Białej wstążce Michael Haneke portretuje mieszkańców niemieckiej wsi przełomu 1913 i 1914 r. Pokazuje zarówno ich codzienny trud, jak i dni świąteczne. Ale wśród rutyny dyktowanej kalendarzem prac gospodarskich, odnajduje niepokojące zdarzenia, odkrywa coraz więcej mrocznych tajemnic. Kiedy przez wieś idzie grupa dzieci, z ekranu zaczyna wiać grozą.

Autor takich dzieł, jak Funny Games, Pianistka i Ukryte, nie przestaje wybijać widza z poczucia bezpieczeństwa. Poprzez czarno-białe zdjęcia i powolne, hipnotyczne tempo, tworzy dystans między bohaterami filmu a publicznością. Każe chłodno przyglądać się moralnemu upadkowi społeczności skromnych protestantów. Udaje mu się na celuloidowej taśmie zarejestrować nienawiść, nietolerancję i okrucieństwo rodzące się niepostrzeżenie, jakby na marginesie zwyczajnego życia, tłumione i skrywane, w efekcie prowadzące do tragedii.

Nie przypadkiem akcja filmu toczy się w drugiej dekadzie minionego stulecia. Austriak przypomina, że korzenie totalitaryzmu sięgają bardzo głęboko, że nie rodzą się na wiecach i politycznych manifestacjach. Ich zalążki tkwią w wychowaniu, w ludziach, w ich sposobie myślenia i percepcji świata. U progu XXI w. Biała wstążka brzmi jak ostrzeżenie. Zostawia widzów z pytaniem: czy umiemy z historii wyciągać wnioski?

Krzysztof Kwiatkowski

Moje NH
Strona archiwalna
Nawigator
Lipiec-sierpień 2009
PWŚCPSN
23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Program:
Mój plan:
Indeks A-Z
Koncerty
Filmy nieme w Operze
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
Skocz do cyklu:
WYBIERZ CYKL
Czy wiesz, że...

Noc i miasto Julesa Dassina jest filmem specjalnie wybranym przez Almodóvara dla festiwalu ENH. Zainspirował hiszpańskiego mistrza podczas prac nad Przerwanymi objęciami.

>
/Co to jest?
JESTEŚMY NA FACEBOOKU LINKI:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2007-2009  /  festiwal@enh.pl  /  www.enh.pl  /  realizacja: Pracownia Pakamera