|
|
|
|
|
Biała wstążka
|
The White Ribbon
/
Das weiße Band
|
reż. Michael Haneke
/
Austria, Francja, Niemcy 2009
/
154’
|
napisy: polskie i angielskie
|
|
|
|
otwarcie / zamknięcie festiwalu
|
|
Panorama kina światowego
$9.99,
12 kwiatów lotosu,
Bez tchu,
Biała wstążka,
Białe szaleństwo,
Dwie linie,
Ecce Momo!,
Katalin Varga,
Kolekcjonerka,
Machan,
Nie jestem twoim przyjacielem + Nie będę twoim przyjacielem,
Nimfa,
Parque vía,
Piknik,
Północna kraina,
Przybysz,
Rachel wychodzi za mąż,
Ricky,
Schottentor,
Seraphine,
Sinobrody,
Spotkanie w Palermo,
Stella,
Szczurze ziele,
Szirin,
Ta druga,
U stóp drzewa,
Wosk pszczeli,
Zimowa cisza,
Zwykli ludzie,
Życie Hayat
Indeks cyklu
|
Obsada
Marisa Growaldt, Christian Friedel, Mercedes Jadea Diaz, Janina Fautz, Sebastian Hülk, Theo Trebs, Leonard Proxauf, Leonie Benesch, Ursina Lardi, Kai-Peter Malina, Enno Trebs
Opis filmu
W nagrodzonej Złotą Palmą na festiwalu w Cannes Białej wstążce Michael Haneke portretuje mieszkańców niemieckiej wsi przełomu 1913 i 1914 r. Pokazuje zarówno ich codzienny trud, jak i dni świąteczne. Ale wśród rutyny dyktowanej kalendarzem prac gospodarskich, odnajduje niepokojące zdarzenia, odkrywa coraz więcej mrocznych tajemnic. Kiedy przez wieś idzie grupa dzieci, z ekranu zaczyna wiać grozą. Autor takich dzieł, jak Funny Games, Pianistka i Ukryte, nie przestaje wybijać widza z poczucia bezpieczeństwa. Poprzez czarno-białe zdjęcia i powolne, hipnotyczne tempo, tworzy dystans między bohaterami filmu a publicznością. Każe chłodno przyglądać się moralnemu upadkowi społeczności skromnych protestantów. Udaje mu się na celuloidowej taśmie zarejestrować nienawiść, nietolerancję i okrucieństwo rodzące się niepostrzeżenie, jakby na marginesie zwyczajnego życia, tłumione i skrywane, w efekcie prowadzące do tragedii. Nie przypadkiem akcja filmu toczy się w drugiej dekadzie minionego stulecia. Austriak przypomina, że korzenie totalitaryzmu sięgają bardzo głęboko, że nie rodzą się na wiecach i politycznych manifestacjach. Ich zalążki tkwią w wychowaniu, w ludziach, w ich sposobie myślenia i percepcji świata. U progu XXI w. Biała wstążka brzmi jak ostrzeżenie. Zostawia widzów z pytaniem: czy umiemy z historii wyciągać wnioski? Krzysztof Kwiatkowski
|
|
|
|
Moje NH |
|
Strona archiwalna
|
|
|
Nawigator |
|
Lipiec-sierpień 2009
|
|
|
|
|
Szukaj filmu / reżysera / koncertu:
|
Skocz do cyklu:
|
WYBIERZ CYKL
|
|
|