|
|
|
|
|
Eldorado: Création
|
Eldorado
|
reż. Olivier Assayas
/
Francja 2008
/
90’
|
napisy: polskie i angielskie
|
|
|
|
Międzynarodowy Konkurs Filmy o Sztuce
Buzkaszi,
Casting a Glance,
Dubel,
Eldorado: Création,
Elegia życia: Roztropowicz, Wiszniewska,
FLicKeR,
Peter Greenaway: Wizualna poczytalność – kino i malarstwo (wykład),
Plaże Agnès,
Rembrandt: oskarżam... !,
Rerberg i Tarkowski. Odwrotna strona Stalkera,
Sense of Architecture,
Villa Dei Misterii,
Zasada Dżucze
Indeks cyklu
|
Obsada
Angelin Preljocaj, Ballet Preljocaj, Karlheinz Stockhausen
Opis filmu
Pierwsza część dyptyku o balecie, druga, Eldorado - Sonntags Abschied (druga jest prezentowana w sekcji dokumenty/eseje). Starcie gigantów: kompozytora Karlheinza Stockhausena i choreografa Angelina Preljocaja. Niemiecki muzyk był wizjonerem XX w., autorem 313 utworów i 10 tomów tekstów z zakresu m.in. muzyki serialnej, elektroakustycznej, procesualnej, intuitywnej, globalistycznej. Albański choreograf wyraźnie nie ma kompleksów wobec dźwięków Stockhausena, w końcu jest uczniem Merce'a Cunninghama i Karin Waehner, a na koncie ma Grand Prix National i Victoire de la Musique za Romeo i Julię (Prokofiew), reinterpretacje baletów rosyjskich w Weselu i Święcie wiosny (Strawiński), wreszcie Helikopter ze Stockhausenem. Kamera Oliviera Assayasa precyzyjnie dokumentuje żmudną, wyczerpującą pracę, pojedyncze ruchy, postękiwania, rytmy, jęki, układy, westchnienia. Powoli odsłaniają się kolejne warstwy: kostiumy, konstelacje, gesty. Widz już może wyczuć chemię unoszącą się w powietrzu, mimo że (a może właśnie dlatego że) nie ogląda gotowego spektaklu, jedynie interesujące rozmowy twórców, gdzie Stockhausen wykłada teorię wielowarstwowości, a Preljocaj dorzuca swoje impresje i interpretacje. Jan Topolski
|
|
|
|
Moje NH |
|
Strona archiwalna
|
|
|
Nawigator |
|
Lipiec-sierpień 2009
|
|
|
|
|
Szukaj filmu / reżysera / koncertu:
|
Skocz do cyklu:
|
WYBIERZ CYKL
|
|
|