Varia
Filmowa przestrzeń ENH
Twórcy z charakterem
Moje nowe horyzonty - felietony Romana Gutka
Polityka Poleca - Przewodnik Festiwalowicza
Selekcjonerzy z festiwali
Krytycy w Winnipeg
Nagroda im. K. Mętraka
Ciekawostki z przestrzeni ENH
ENH poleca: książki Krytyki Politycznej
Krakowska Szkoła Filmu i Komunikacji Audiowizualnej
Filmowa przestrzeń
RSS
10 lut 09
Eksperyment Sharon Lockhart w niekończącym się fabrycznym korytarzu
starsza lista nowsza

Jednym z wydarzeń berlińskiego Kampusu Talentów jest spotkanie z artystką i reżyserką z Los Angeles, której film "Pine Flat" (2005) oglądaliśmy w ramach pokazów specjalnych 7.ENH - Sharon Lockhart. Spotkanie zatytułowano: "Eksperymenty z prawdą i fikcją". Będzie dotyczyło nie tylko autorskich strategii pokazywania codzienności, ale i bliskich nam rozważań na temat różnicy pomiędzy kinem a galerią, filmem a obrazem. Podczas tegorocznego Berlinale w sekcji Forum expanded Lockhart pokazała też swój nowy film "Lunch Break" (2008). W festiwalowych kuluarach mówi się o nim "niesamowite przeżycie"...

Projekcja "Pine Flat" była częścią podróżującej po świecie fotograficzno-filmowej wystawy. Jej bohaterami zostali mieszkańcy niewielkiego miasteczka, położonego u podnóża kalifornijskich gór Sierra Nevada, dzieci, których życiu reżyserka przypatrywała się przez długie miesiące, poddając je quasi-etnograficznym badaniom. W centrum zainteresowania Lockhart znajduje się relacja, jaka zawiązuje się w jej pracach pomiędzy fotografią a filmem. Wiele fotografii inscenizuje niczym sceny filmowe, w filmach akcentuje fotograficzne jakości ruchomych obrazów.

Bardziej portrecistka i formalistka, niż polemizująca z systemem analityczka, reżyserka tym razem spędziła sporo czasu z pracownikami stoczni Bath Iron Works w Bath, w stanie Maine, otwierając serię prac, poświęconych amerykańskiej klasie pracującej. "Lunch Break" to trwające 87 minut ujęcie, wykonane podczas przerwy obiadowej. Uwolniona od myśli o montażu, kamera jedzie powoli niekończącym się korytarzem przez niemal całą stocznię, mijając odpoczywających, jedzących, czytających gazety, skupionych w niewielkich grupach, czy samotnych pracowników. Lockhart buduje sytuację dramatycznego spowolnienia - nim z kadru zniknie pierwsza postać, minie 6 minut, przez kolejne 7 kamera będzie mijać trójkę innych, pozwalając dostrzec wszystkie detale powoli zmieniającego się wycinka rzeczywistości.

Ścieżka dźwiękowa do filmu została stworzona we współpracy z kompozytorką i artystką dźwięku Becky Allen, biorącą udział m.in. w projektach Billa Violi, z której pomocy Lockhart korzystała już przy "Pine Flat" oraz z Jamesem Benningiem - reżyserem filmowym, którego filmy "13 jezior" (2004), "Ten Skies" (2004) i "RR" (2007) oglądaliśmy podczas kolejnych edycji ENH. To właśnie jego wpływ spowodował, że kompozycyjnie doskonałe, matematycznie precyzyjne połączenie dźwięków i obrazów daje efekt swoistej industrialnej medytacji, w której przeplatają się głosy ludzi i maszyn, znane piosenki i eksperymentalna muzyka.

więcej o filmie czytajcie w tekście Briana Shollisa "Parts and Labor" (ang.):
http://www.blumandpoe.com/sharonlockhart/flip.htm?index=1

 

(as)

Co o tym sądzisz? Wypowiedz się na forum ENH

 

 

starsza lista nowsza
Moje NH
Strona archiwalna
Nawigator
Lipiec-sierpień 2009
PWŚCPSN
23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Program:
Mój plan:
Indeks A-Z
Koncerty
Filmy nieme w Operze
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
Skocz do cyklu:
WYBIERZ CYKL
Czy wiesz, że...

Koncert Lydia Lunch & The Big Sexy Noise w czwartek 23 lipca w Arsenale jest bezpłatny dla wszystkich karnetowiczów. Cena biletu normalnego - 25 zł.

>
/Co to jest?
JESTEŚMY NA FACEBOOKU LINKI:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2007-2009  /  festiwal@enh.pl  /  www.enh.pl  /  realizacja: Pracownia Pakamera