Károly Makk Urodzony w 1925 r. w Berettyóújfalu węgierski reżyser i scenarzysta. Po ukończeniu wydziału reżyserii Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Budapeszcie zrealizował komedię Liliomfi (1954). Szybko dał się poznać jako reżyser subtelnych psychologicznie filmów opowiadających o relacjach między kobietami. W pierwszym okresie twórczości międzynarodowe uznanie zdobył kameralną Miłością (1970). Doskonałe recenzje zebrał także za wyrafinowane obrazy analizujące emocjonalną warstwę relacji między ludźmi: Przed Bogiem i ludźmi (1968), Zabawa w koty (1972, nominowany do Oscara) i Dom pod czerwoną latarnią (1977). W następnej dekadzie sławę przyniósł mu subtelny dramat lesbijski ulokowany w pejzażu komunistycznych Węgier, pt. Inne spojrzenie (1982), z nagrodzoną na festiwalu w Cannes Jadwigą Jankowską-Cieślak i Grażyną Szapołowską. W ostatnich latach najciekawszymi osiągnięciami Makka były: adaptacja powieści Dostojewskiego Gracz (1997) oraz film Długi weekend w Peszcie i Budzie (2003). Wybrana filmografia: 1962 Opętani / Megszállottak / The Obsessed Ones 1962 Utracony raj / Elveszett paradicsom / Lost Paradise 1968 Przed Bogiem i ludźmi / Isten és ember elött / Before God and Man 1968 Wspaniałe wakacje / Bolondos vakáció / A Cloudless Vacation 1971 Miłość / Szerelem / Love 1972 Zabawa w koty / Macskajáték / Cat's Play 1977 Egy erkölcsös éjszaka / A Very Moral Night 1982 Inne spojrzenie / Egymásra nézve / Another Way 1990 Węgierskie requiem / Magyar rekviem / Hungarian Requiem 1996 Szeressük egymást, gyerekek! 1997 Gracz / A játékos / The Gambler 2003 Długi weekend w Peszcie i Budzie / Egy hét Pesten és Budán / A Long Weekend in Pest and Buda 2003 Lili
|