Jennifer Reeves
Strona twórcy
Biografia i filmografia
Jennifer Reeves - inna przyjemność widzenia
Filmy twórcy w programie
Ciekawostki z przestrzeni ENH
Moje nowe horyzonty
Aktualności
Filmowa przestrzeń
Strony innych twórców
Linki
Strona Jennifer Reeves
Blog Jennifer Reeves
Analiza When It Was Blue w Cinemascope
Kadry z filmów we flickr
Filmy, zwiastuny

The girl's nervy - film krótkometrażowy

Filmowa przestrzeń
RSS
10 lut 09
Jennifer Reeves pochylona nad światem w swoim "dokumencie niepokoju" - tym razem w Berlinie
starsza lista nowsza

Bohaterka jednej z tegorocznych retrospektyw, artystka i eksperymentatorka z Brooklynu (NY) - Jennifer Reeves została zaproszona na festiwal do Berlina. Weźmie udział w debacie, poświęconej filmom tworzonym techniką handmade i pokaże swój najnowszy filmowy eksperyment "When It Was Blue" (2008), który miał prapremierę na festiwalu w Toronto.

JENNIFER REEVES znana jest nowohoryzontowym widzom ze swojego pełnometrażowego debiutu "The Time We Killed" (2004), uhonorowanego w Berlinie nagrodą FIPRESCI, pokazanego w konkursie 4 edycji ENH. Poprzedziła go wieloletnia praca nad ręcznie malowanymi krótkometrażówkami, z których najbardziej znane "Fear of Blushing" (2001), czy "Darling International" (1999) były nagradzane na międzynarodowych festiwalach, a "Chronic" (1996) został nawet włączony do materiałów dydaktycznych kilku placówek akademickich. Bohaterką fabularnego "The Time We Killed" jest Robyn (zagrała ją poetka Lisa Jarnot), dziewczyna w depresji, która nie opuszcza swojego nowojorskiego mieszkania, starając się zdystansować wobec zewnętrznego, pełnego przemocy świata.

"Określam siebie mianem artystki awangardowej - mówiła Reeves w jednym z wywiadów - bo zgłębiam i drążę możliwości estetyczne i wizualne, jakie daje film. Nie podążam utartymi szlakami, nie realizuję gotowych scenariuszy. W "The Time We Killed" połączyłam fragmenty dokumentalne, sceny wyreżyserowane i improwizowane w jedną całość: poetycką, subiektywną, dającą złudzenie fikcji. Jak w psychoanalizie, dzięki towarzyszącej obrazom opowieści, składającej się z wolnych skojarzeń i myśli, poznajemy historię podświadomych zmagań Robyn".

Po udanym debiucie Jennifer Reeves zaczęła pracę nad zaawansowaniem języka swoich filmowych eksperymentów. Powstają "Light Work Mood Disorder" (27', 2007) i "When It Was Blue" (60-68', 2008) - filmowe performance, wielowarstwowe multi-projekcje. Inspiracją dla filmów była współpraca z muzykami, którzy brali udział w ich produkcji i prezentacji - Anthony'm Burrem czy Skúli Sverrissonem, a także podróże po odsuniętych od zgiełku zakątkach świata - Islandii, Nowej Zelandii, centralnej Ameryce, po amerykańskim i kanadyjskim wybrzeżu Pacyfiku. Sfilmowane kamerą 16 mm, obrazy ekosystemów Reeves poddała ręcznej obróbce, w efekcie powstały impresjonistyczne faktury, wydobywające z ukrycia niewidoczną gołym okiem mimikę krajobrazu, ziemi, drzew, wody, roślin i zwierząt.

Krytycy przestrzegają przed traktowaniem ostatnich filmów Jennifer jako "przyrodniczych", nie mają też nic wspólnego z tzw. "kreatywną geografią", eksplorowaną przez twórców takich jak Godfrey Reggio (autor trylogii "Koyaanisqatsi", "Powaqqatsi", "Naqoyqatsi"), czy Ron Fricke ("Baraka"). Umieszczają ją w awangardowej tradycji - od Dżigi Wiertowa począwszy, przez Chrisa Makera, Petera Kubelkę, Jorisa Ivensa, Johana van der Keukena, czy Agnès Vardę, wspominają o wpływach surrealistycznego feminizmu Peggy Ahwesh i zglobalizowanej wewnętrzności Warrena Sonberta. Ale największym i najpoważniejszym odniesieniem dla twórczości Reeves pozostaje terytorium psychologicznych i estetycznych poszukiwań Stana Brakhage'a. Jej zdolność do łączenia oraz - symbolicznego i bezpośredniego - nakładania na siebie różnych poziomów ludzkiego doświadczenia w "When It Was Blue" kojarzą z "Dog Star Man" (1962-4) Brakhage'a.

Michael Sicinski (cinema scope) nazywa jej ostatni film "dokumentem niepokoju". Ów niepokój wiąże z zachwianiem przyzwyczajeń odbiorczych, nawet tych, będących udziałem widzów kina awangardowego. Ulotny charakter projekcji, zmultiplikowana perspektywa, towarzyszący jej szczególny rodzaj percepcyjnego pośpiechu, strategia bombardowania widza obrazami i wrażeniami, sprawia, że konwencjonalne odbiorcze sensorium staje się wobec wizji Reeves niemal bezradne.

czytajcie jego wnikliwą analizę "When It Was Blue" (ang.): http://www.cinema-scope.com/cs37/spot_sicinski_blue.html

 

(as)

 

Jennifer Todd Reeves i Roman Gutek, Berlinale 2009

 

Co o tym sądzisz? Wypowiedz się na forum ENH

 

 

starsza lista nowsza
Moje NH
Strona archiwalna
Nawigator
Lipiec-sierpień 2009
PWŚCPSN
23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Program:
Mój plan:
Indeks A-Z
Koncerty
Filmy nieme w Operze
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
Skocz do cyklu:
WYBIERZ CYKL
Czy wiesz, że...

Mike Figgis, twórca Zostawić Las Vegas, zaprezentuje na festiwalu swój czteroekranowy film Timecode, miksując dźwięk i muzykę na żywo.

>
/Co to jest?
JESTEŚMY NA FACEBOOKU LINKI:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2007-2009  /  festiwal@enh.pl  /  www.enh.pl  /  realizacja: Pracownia Pakamera